Abu Dhabi (woensdag) - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Abu Dhabi (woensdag) - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Abu Dhabi (woensdag)

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

26 December 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Voor de verandering zetten we de wekker. Als ik tegen half negen op het achterdek sta vaart de boot net de haven van Abu Dhabi in.
Met precisie manoeuvreert de bemanning het varende hotel naar de juiste plek.
Tegen 09:30 uur verlaten we de boot en met een verplichte minibus het haventerrein. Daar staan heel veel taxi's te wachten. Ze gebruiken hier de meter, dus het onderhandelingsritueel kunnen we overslaan.
De taxi brengt ons in rap tempo naar de Grote Moskee, een belangrijke pion in de machtsstrijd om het mooiste, grootste en duurste tussen de heersende families van Abu Dhabi en Dubai. Jeetjemekreetje, deze moskee is echt bijzonder! Groot, machtig, sprookjesachtig, indrukwekkend, prachtig wit. Het zou ook een Disney creatie kunnen zijn. De uit wit marmer opgetrokken moskee is gedecoreerd met bloemen en goud. Het is gezellig druk. Erg veel toeristen. Bij de ingang splitsen de vrouwen zich van de mannen en even later loopt Marit in een zwart gewaad inclusief hoofddoek rond. Daar kunnen we natuurlijk de humor wel van inzien.
We wandelen relaxed rond om deze deels door ons (aan de benzinepomp) gesponsorde pracht en praal te bewonderen en foto's te nemen.
Na een uur hebben we het gezien en nemen een taxi naar Abu Dhabi Mall. Ja, groot vanzelfsprekend. Dennis koopt een broek en een T-shirt.
Marit kijkt nog voor een battery grip voor haar canon camera maar kan niet slagen.
We voelen ons moe en niet helemaal lekker. In de hitte lopen we nog een paar straten om daarna de taxi te nemen naar Emirates Palace. Dit was oorspronkelijk gebouwd om als regeringsonderkomen te dienen en gedurende de bouw heeft men bedacht er een hotel van te maken. En wat voor een! 1 km lang, de koepel hoger dan de St. Pieter, goud wat blinkt, marmer en diepe tapijten. Decadentie ten top, als pronkstuk leuk om te bewonderen. In de reisgids van 2008 stond dat de jaarlijkse inkomsten uit olie voor het emiraat 36,5 miljard dollar bedraagt, dat de emir met 10 tot 20 % hiervan de overheidsuitgaven bedient en de rest gebruikt voor investeringen en beleggingen. Deze geweldige geldberg moet ergens aan besteed worden... Eigenlijk best gek dat je geboorteplek zo bepalend is voor het leven dat je leidt. En ook dat de wereldeconomie niet welvaart nivelleert maar verschillen zo uitvergroot.
Na ook dit bekeken te hebben nemen we een taxi terug naar de boot. Daar snacken we wat. De boot vertrekt richting Dubai.
Het diner is wederom uitstekend. Voldaan gaan Dennis en Youri naar de kamer en wij weer naar het casino. Ik verspeel wederom Marit's winst van gisteren en wederom compenseert Marit dat door wederom wel te winnen. Het belangrijkste is dat we veel lol hebben gehad. Voor 20 euro.
Vanavond vroeg naar bed want afgelopen nacht hebben we matig geslapen en Marit en ik voelen ons na Dennis verkouden en wat ziekig.