dag 5: Matsumoto kasteel, Kamikochi en een ryokan - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu dag 5: Matsumoto kasteel, Kamikochi en een ryokan - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

dag 5: Matsumoto kasteel, Kamikochi en een ryokan

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

10 Juli 2015 | Japan, Matsumoto

Donderdag
Om 09.00 uur verlaten we ons AirBNB appartement. Deze was perfect en niet duur. Met de Yamanote trein naar Shinjuku, inmiddels ook al weer bekend terrein. Het is altijd opmerkelijk hoe snel je aan een stad went en je je weg vindt. We kopen tickets naar Matsumoto, dat in de Japanse Alpen ligt, in het midden van het hoofdeiland. Dat wordt 2,5 uur met een meer dan mooie exprestrein met luxe stoelen en een koffiejuffrouw die keurig en vriendelijk buigt als ze koffie voor mij inschenkt, 6300 Yen pp (= 46 euro pp voor 233 km). We hebben onderweg 5 stops. Geen wifi, maar dat mag de pret van onze ever-smartphone-game-kids niet drukken. Ook nu weer zijn we pas na een uur Tokyo uit. Het is wederom bewolkt met een aangename temperatuur van zo’n 24 graden. Maar in Matsumoto regent het helaas.
Onze koffers zetten we in een locker op het treinstation om zonder bagage het oudste houten kasteel van Japan te bezichtigen: Matsumoto-jo. Dit is een prachtig oud Japans kasteel uit 1595 met heuse grachten erom heen. 23 Geneneraties van 6 families hebben er gewoond. We kunnen het ook van binnen bezichtigen, maar dat is voornamelijk een houten skelet met vloeren en een kleine expositie van wapens, uitrusting e.d. Het is een echte must-see!
In de regen lopen we terug naar het station en nemen in 1,5 uur de trein en bus naar de bergplaats Kamikochi, in Japan wereldberoemd. Om 17.30 uur komen we aan als het net droog is. In 10 minuten lopen we naar de ryokan Nishi Itoya, die ik in Nederland al heb geboekt. Het duurste hotel dat ik ooit geboekt heb (440 euro per nacht!) maar volgens alles en iedereen iets wat je een keer gedaan moet hebben. We blijven er twee nachten. Een ryokan in een oude, authentieke herberg met een eigen onsen (bad) incl. diner en ontbijt. We worden persoonlijk verwelkomd en de koffers worden naar onze kamers gebracht. Dat is een heel strak ingerichte kamer met matten. Heel mooi! Nadat we ons geïnstalleerd hebben gaan we om 18.30 uur aan het diner. Een prachtige verzameling van wel 10 Japanse tapas dat onze smaakpupillen zowel tarten als vooral strelen. Vis en vlees, zoet en zuur, groenten en fruit, rijst en soep. Alles zit in dit diner. En gelukkig zijn Dennis en Youri heel gemakkelijke eters en kunnen ook zij er echt van genieten (alhoewel Dennis ’liever pizza eet’). Een erg leuke ervaring!
’s Avonds gaan Dennis, Youri en ik in de onsen van de ryokan. De ryokan badjassen gaan aan wat best vermakelijk is. We doen ons best het strakke ritueel van wassen en baden te volgen. Wel warm. En Marit gaat in bad. En zo gaan we brandschoon de futon-matrassen op, die het hotelpersoneel tijdens ons diner hebben uitgestald. Wel hard die matten!!