dag10: Nagoya, met bordelen en een bekend automerk - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu dag10: Nagoya, met bordelen en een bekend automerk - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

dag10: Nagoya, met bordelen en een bekend automerk

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

14 Juli 2015 | Japan, Nagoya

Om 09.00 uur checken we uit, kopen wat broodjes bij de supermarkt en bustickets (60 euro goedkoper dan de trein en evenlange reistijd) naar Nagoya, 160 km verder. De express bus met ruime stoelen brengt ons door de bergen in 2 uur en 20 minuten door veel tunnels en over veel viaducten naar het grote station van Nagoya. Nagoya is een industriestad van 500.000 inwoners en een grote economische motor van het land. Zo is ene meneer Toyota hier ooit begonnen met een weverij… En Toyota Corporation heeft een museum gemaakt in een oude fabriekshal, welke wij vanmiddag willen bezoeken. We hadden ook de Toyota fabriek kunnen bezoeken in de stad Toyota, 2 uur reizen buiten Nagoya, maar dat had ik dan veel eerder moeten reserveren.
Via de toeristeninformatie en de metro belanden we in hartje centrum midden in het uitgaansdistrict van Nagoya. Het is erg warm, de zon schijnt volop. Zwetend rollen we onze koffers naar Sun Hotel Nagoya Nishiki (een paar dagen geleden via Expedia geboekt), een paar honderd meter van metrostation Sakae. Met wat moeite vinden we het. Maar we zien helemaal geen hotelreceptie. Op de 3e verdieping lijkt wat te zitten, dus ik ga met de lift naar boven. Doe ik daar een deur open, stap ik zo een bordeel binnen! Maar ik zie niemand. Raar, in dit gebouw moet toch ons hotel zitten? Ik bedenk even of het geen scam is. Ik weer naar beneden. Dennis krijgt een wifi-verbinding en vindt een andere locatie vlakbij. En ja hoor, daar op 3e verdieping is wel een hotelreceptie. We droppen onze bagage, lunchen sashimi (een heel bord rauwe vis, wat groente, een kom rijst en een kom soep voor 1000 yen (zo'n 7 euro): het eten is echt niet duur) en nemen de metro terug naar Nagoya Station en dan nog 1 halte verder om naar het Toyota Commemorative Museum of Industry and Technology te gaan. Het museum is geweldig leuk. Meneer Toyoda is in 1890 begonnen met een weverij en wist dit vergaand te automatiseren. Zijn zoon ging een keer naar de VS om patenten te verkopen voor hun weefmachines, en was zo onder de indruk van de vele auto’s die hij daar zag dat hij weer terug in Japan een R&D traject begon naar de ontwikkeling en fabricage van auto’s. Zo kocht hij een GM om die geheel te ontleden en er van te leren. Ondanks de nodige onwil zowel binnen als buiten Toyoda Coorporation en tegenslagen (economische crisis, WOII waarin Toyota gedwongen werd munitie te maken, Koreaanse oorlog) wist Toyoda jr. met inmiddels wereld toegepaste kanban en just-in-time principes het fabricage proces zo efficiënt en kwalitatief hoogstaand te maken dat Toyota (wat dus eerst Toyoda heette) een wereldmerk werd. Er zijn twee grote museumhallen in de fabriek dat van 1912 tot 1926 ook het hoofdkantoor was; een voor de weverij ontwikkeling en een van de automobiel ontwikkeling. Erg wetenswaardig en met allerlei erg leuke demonstraties; van weeftechnieken tot stansmachines tot assemblagerobots. We vonden het allemaal top! Marit vindt dat mijn volgende auto maar weer een Toyota moet worden….
Met een sightseeing bus, waar we bij de bushalte nog kort geïnterviewd worden door een Japanse journalist, rijden we langs toeristische hoogtepunten terug naar de uitgaanswijk Sakae. Bij de TV tower stappen we uit. Allerlei mooie moderne architectuur hier! Via de Seven Eleven (drankjes halen en geld pinnen) komen we weer in ons Sun Hotel. Het is ruim, en heeft tot grote vreugde van Marit en Dennis 2 normale bedden. Youri en ik slapen op 3 dunne matrassen op elkaar, ook prima.
Dan gaan we weer ergens wat happen. Wat een vakantie!! Na enig gezoek kiezen we een leuk restaurantje uit waar we gebakken aardappeltjes, pizza en dessert nemen. We wandelen nog kort in de warme avond in veelvuldig stralend neonlicht voordat we naar bed gaan. Het is weer een mooie volle dag geworden.

• 14 Juli 2015 - 17:09

Bas:

Zo Max, wat maken jullie toch veel mee en wat schrijf je er leuk over.
    't Is wat zo'n vakantie met elke maaltijd in een restaurant!
    Jammer, dat je niet naar de Toyota fabriek kan, maar je kan niet alles hebben. Wel fijn, dat je nu goed weer hebt. Goede reis verder en veel plezier! Groeten aan iedereen!

• 15 Juli 2015 - 00:52

Marit, Max, Dennis En Youri Mouwen:

Die sashimi vonden Dennis en ik trouwens echt niet te eten! Zelfs de rauwe zalm viel tegen. Dat was eenmalig :-D
    Dat Toyota museum was erg leuk en interessant. Ook zagen we daarin ook een beetje hoe de auto's gemaakt worden.