dag 11: Magome - Tsumago, een oude - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu dag 11: Magome - Tsumago, een oude - Reisverslag uit Nagoya, Japan van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

dag 11: Magome - Tsumago, een oude

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

16 Juli 2015 | Japan, Nagoya

Vroeger waren er 5 `snel`wegen (lees: wandelpaden voor mensen en koeien met vracht) tussen Edo (nu Tokyo) en Kyoto. Een er van, Nakasendo, loopt door de Kiso vallei en is grotendeels een nationale weg geworden. Maar niet tussen de dorpjes Magome en Tsumago. Daar bestaat het 7,8 km lange pad nog in oorspronkelijke, gerestaureerde staat. Een bekende wandelroute in Japan, die de Mouwentjes natuurlijk niet mogen missen!
Dus reizen we per metro naar Nagoya Station, per trein naar Nakatsugawa en met de bus in 2 uur naar Magome. Kort na elven zijn we in dit prachtige, fotogenieke dorpje. Een steil pad naar boven leidt ons er door heen, bij zeker 33 graden. Als we het dorp verlaten lopen we het uitstekend aangegeven pad af langs huizen, rijstvelden, door bossen met soms bamboe, langs waterstromen, en met soms mooie vergezichten. En we rinkelen af en toe stevig aan een bel om eventuele beren, die een toeristenhapje zouden kunnen waarderen, te waarschuwen voor onze komst. Onderweg zijn, zoals overal in Japan, uitstekend geregeld schone publieke toiletten. En soms zelfs met wifi! Dat maakt de moderne reiziger natuurlijk vreugdevol. We lopen in een uur 3,3 km behoorlijk steil naar boven (+200m). En dan vanaf de Mountain Pass (801m hoogte) in 2 uur naar beneden naar Tsumago. Het is een erg mooie wandeling. Bij een rustplek kletsen we met een Japanse pensionado, die als vrijwilliger 1 dag per 5 dagen de ruststop beheert voor de toeristen. Hij is erg aardig. En hij vertelt over een aankomende tyfoon. TYFOON? Ja, over 2 dagen gaat tyfoon Nangka, van een categorie 1, vanuit zee over het hoofdeiland naar het oosten af te buigen. Het centrum van de tyfoon komt aan land bij Shikoku Island. En daarbuiten, t/m Tokyo en ook Nagoya, zal het flink gaan regenen. Dat is eigenlijk de grootste dreiging: lokale overstromingen en modderstromen. YOLO! Overmorgen gaan we met de trein naar Kyoto, we houden de weerberichten goed in de gaten.

In het prachtige landschap en onder warme zon wandelen we al afdalend verder en bereiken we Tsumago (420 m). Omdat de bus 1,5 uur op zich laat wachten drinken we wat in een lokale tent van een Japanner die goed Engels spreekt en bij Apple heeft gewerkt. We vragen hem nog wat meer over Nangka.
We nemen om 16.45 uur de bus terug naar Mogame, en daar wachten we 50 minuten op de bus terug naar Nakatsugawa. En vervolgens weer met trein en metro terug naar Sakae in Nagoya. Wat is dat openbaar vervoer toch super hier. In de trein krijgen we nog de slappe lach. En dan moet je nooit vragen waarom, want een reden is er vaak niet. Het werd wel verergerd door de Japanners, die zo verschrikkelijk stoïcijns zijn. Al ga je in je nakie door de trein rennen, dan zullen ze nog voor zich uit blijven staren. We proesten het uit! En vragen ons ondertussen af: wat denken ze nu over ons?!
In Sakae gaan we gelijk eten. Marit en ik krijgen heerlijk veel varkensvlees, maar de jongens komen er met een paar botjes spareribs bekaaid van af. Als we doorvragen bij de ober, die nauwelijks Engels spreekt, blijkt dat we maar de helft hebben gekregen. Er komt dus nog meer vlees . Hoera ;-).
`s Avonds googlen we nog wat over Nangka. En zo eindigt een wederom heerlijke reisdag!

• 16 Juli 2015 - 07:59

Janny En Bas:

Nangka wordt wel een uitdaging. Als je naar 't weer van Tokyo kijkt, zie je een enorme vlek met veel wind aankomen met snelheden in de kern die wij niet kennen. Doe dus voorzichtig! We willen dat jullie nog vaak de slappe lach krijgen! Groetjes en veel reisplezier!

• 16 Juli 2015 - 08:13

Claudia:

Ik zie nu pas dat je kunt reageren op jullie verslagen...suf!
    Wat een geweldige reis tot nu toe en ook leuk om te lezen.

• 16 Juli 2015 - 08:25

Ingrid:

Max, zijn weer mooie verhalen.
    Tessa wilde al naar Japan en nu helemaal.
    Geniet ervan en overwin die tyfoon...

• 16 Juli 2015 - 11:00

Els:

Het verbaasde mij al dat ik jullie nog niet over een tyfoon had gehoord. Bij de weerberichten op TV werd er al gesproken over een tyfoon die op weg was naar China en over Japan zou trekken

• 16 Juli 2015 - 11:05

Els:

ik zie dat driekwart van mijn reactie niet doorkomt. Een heel verhaal over lachende Japanners, die houden jullie dan nog te goed. Misschien dat jullie meer van de tekst zien dan wij?in ieder geval zijn julie zeer goede promotoren van Japan .
    Els

• 16 Juli 2015 - 13:32

Marit, Max, Dennis En Youri Mouwen:

Volgens mij blijft Tokyo aardig bespaard. Het eiland onder het vaste land, is de pineut. Gelukkig is het "maar" een categorie 1 orkaan. Grootste zorg voor de Japanners blijft de enorme regenval en de kans op aardverschuivingen en overstromingen en stormvloed voor de kustplaatsen in het zuiden. Gelukkig zitten we daar niet.
    We kijken morgen aan hoe het gaat. Vandaag is het bewolkt maar erg benauwd. Soms wat regen gevallen. Dan weer windstil, dan weer een aardige bries, maar nog niets bijzonders.
    Morgen kijken we of de treinen wel rijden, maar we gaan sowieso niet in de ochtend weg, want dan is ie nog volop aanwezig, is de verwachting.

Els, we hebben idd een paar dagen geen reacties van je ontvangen. Klopt dit niet dan?
    Er was een aantal dagen geleden ook een tyfoon die op weg was naar China en die voor een deel nog het westen zou hebben meegepikt. Ik weet niet of je die bedoelt?

• 16 Juli 2015 - 16:36

Els:

Ja die bedoel ik idd. Gelukkig hebben jullie daar dus geen last van gehad. Wees alsjeblieft voorzichtig. Het lijkt me spannend genoeg. Ze zullen ook wel een soort alarmsysteem hebben want het komt daar natuurlijk wel regelmatig voor.

Wat betreft mijn reactie: ik reageer niet elke keer. Maar de laatste keer is maar de helft overgekomen. Ik weet niet waar dat aan ligt. Ik dacht eerst dat er maar een maximaal aantal woorden gebruikt mocht worden, maar dat schijnt toch niet zo te zijn.

Groetjes, Els