Dag 15: Magie en topattracties in Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Dag 15: Magie en topattracties in Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Dag 15: Magie en topattracties in Kyoto

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

19 Juli 2015 | Japan, Kyoto

Vandaag bezoeken we enkele topattracties van Japan. We nemen de JR train naar het westen en stappen uit op Saga-Arashiyama Station. Bij het wakker worden regent het af en toe kort, maar het zal vandaag kurkdroog en warm zijn. We lopen 10 minuten naar de Tenryuji tempel. Deze tempel werd gesticht in 1339 en diende in eerste instantie om de boeddha te vereren. De bouw van de tempel was af in 1345 maar heeft veel moeten doorstaan: in 1358, 1367, 1373, 1380, 1447 en 1467 waren er branden, de tempel is nogmaals vernietigd gedurende de Onin-oorlog en vervolgens herbouwd en in 1815 werd de tempel weer vernietigd door een brand. Je zal maar een tempel zijn. In 1994 werd deze tempel net als 23 andere locaties onder de "Historische Monumenten van Kioto" geregistreerd, het werd een UNESCO werelderfgoed met een buitengewone culturele waarde.
Japanners zijn heel religieuze mensen. Bijna iedereen hangt het Shintoisme aan, en bijna iedereen ook het Boeddhisme. Het Shintoisme komt hieruit voort en de verschillen zijn klein. In Japan schijnen meer dan 180.000 tempels te staan!
We kopen alleen een kaartje voor de tuin. Die is fantastisch mooi. Een genot voor de oogcellen. Een mooiere ansichtkaart of schilderij is er niet; in het echt is altijd het nog mooier. Direct naast het complex ligt het beroemde bamboe bos. Het is een magische plek. Er is op aarde geen bos zoals deze. Het is een kleine wereld op zich. De duizenden rechte bamboestammen, de groene pastelkleur, de vogels fluitend als achtergrondmuziek. Ik moet denken aan de film Avatar. Majestueus, betoverend en een tikkeltje geheimzinnig. Echt super!
We nemen de trein en bus naar het noorden. Nou ja, eerst een verkeerde bus dan. Naar een andere topattractie van Kyoto, de Kinkakuji tempel. En daarom is het er ook gezellig druk. Het gouden paviljoen lijkt op het water te drijven. De tuin is ook hier fantastisch mooi en de aanblik is wonderschoon. Villa en paviljoen werden in 1397 gebouwd. Ook deze tempel werd een aantal malen door brand verwoest maar de tuinen bleven bespaard. De laatste keer in 1950, door een geestelijk gestoorde monnik. Hij heeft zelf in de vlammen de dood willen vinden, maar is in angst naar de heuvels achter het Paviljoen gevlucht. Daar trachtte hij tevergeefs zelfmoord te plegen en werd gearresteerd. Het huidige paviljoen dateert uit 1955. Bij de reconstructie werd de bedekking met goud uitgebreid tot ook de onderste verdiepingen. Van dichtbij zie je dat de constructie erg nieuw is, maar van een afstand ziet het paviljoen er sprookjesachtig uit door de weerspiegeling in de vijver. Het verhaal van de monnik vertelt de brochure die we krijgen niet, maar de Lonely Planet en Wikipedia lekker wel ;-).
Het is nog niet genoeg voor vandaag. Per bus reizen we naar Nijo Castle. Ook een plaatje, gebouwd tussen 1603 en 1626 in opdracht van een Shogun. In 1867 draagt de 15e Shogun de macht over aan de Keizer en hiermee wordt Japan voor het eerst geregeerd door 1 persoon. Er staan 2 paleizen op, waarvan we 1 kunnen bezoeken. Het paleis is een behoorlijke sokkenslijter, want hij is behoorlijk groot. Het is nu alleen aangekleed met muurschilderingen, die ook nog eens nep zijn. En geen meubulair. Een sobere bedoening dus. Het aangezicht en de tuin eromheen zijn wel weer wonderschoon.
Zo, tot zover de tempels en kastelen vandaag. We lopen verder terug naar het centrum en wandelen door de plaatselijke koopgoot Teramachi heen. Gezellig! 3 tegen 1, het wordt weer eens McDonald’s vanavond. Met de bus terug met een voldaan gevoel. Het was waarlijk een topdag!

• 19 Juli 2015 - 17:28

Els:

Wat een fantastische dingen zien jullie toch op deze reis. En wat enthousiast wordt er over verteld. Genieten Dennis en Youri net zoveel van alles als jullie?

• 19 Juli 2015 - 17:30

Els:

En weer valt er een stukje weg. Maar ik wil toch jullie laten weten dat ik in ieder geval van jullie verhalen geniet.

• 20 Juli 2015 - 02:50

Marit, Max, Dennis En Youri Mouwen:

Foto's toegevoegd.

• 20 Juli 2015 - 12:43

A.J. Hoogmoed:

Prachtig!. Uiteraard ga ik proberen binnenkort net zulke mooie foto's te maken. Jullie verslag(en) maken ons steeds enthousiaster!