Skiën in een sprookjedecor - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Skiën in een sprookjedecor - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Skiën in een sprookjedecor

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

28 Februari 2016 | Finland, Kuusamo

Om 10.30 uur staan we op de latten. Voor Marit en Youri is dat 4 jaar geleden. Gelukkig verleer je skiën de rest van je leven nooit meer, het zit nu eenmaal in je motoriek.
Vanaf ons appartement skiën we zo de piste op. Zalig. Het is bewolkt maar het zicht is prima. Minus 6 graden, goed te doen. Met 1 sleeplift en 1 stoeltjeslift zitten we al op het hoogste punt van het gebied. Het skigebied is niet groot, omvat maar een paar bergen, niet vergelijkbaar met de Alpen. 10 Km om ons heen is het voornamelijk vlak/licht heuvelachtig. Met veel bevroren meren.
Ruka is samen met Levi het belangrijkste skigebied van Finland. Er is ook een grote springschans. Hier zal de nationale skiploeg wel trainen.
De besneeuwde bomen zijn heel anders dan we gewend zijn. Het is net een filmdecor! We verbazen ons over en genieten volop van deze prachtige omgeving. Het is zondag en bij sommige liften is het best druk. Met mensen, niet met praten. Die Finnen praten weinig en zacht. Ze zullen ons wel luidruchtige Duitsers vinden, haha. We horen de hele dag geen andere taal dan Fins.
We nemen allerlei afdalingen. Youri pakt het gelijk weer op, topper! Bospaadjes vindt hij, net als vroeger, al weer snel leuk.
We skiën heerlijk rond en blijven genieten van de omgeving. De zon breekt soms een beetje door.
Als we op een gegeven moment plaatsnemenin de stoeltjeslift, merkt Marit ineens op, bij het neerzetten van de ski's op de steunen, dat haar rechter ski ontbreekt! Gelukkig wordt ie een paar stoeltjes later meegebracht door een meneer. Dan blijkt dat de schoen niet meer goed in de binding past. Hij schiet snel los. Staan we dan bovenop een steile piste. Voorzichtig gaat Marit naar beneden en ik blijf erachter. Toch gaat het op het steilste stuk mis: haar ski laat los en Marit valt op haar foute heup. Haar heup valt gelukkig mee en de ski krijgt ze op het steile stuk niet meer aan, dus neem ik de ski's mee en Marit gaat lopend naar beneden. Het was niet zo ver gelukkig.
We gaan gelijk door naar de winkel......blijkt dat ie niet goed op slot zat.
In de middag eten we weer van hetzelfde buffet als gisteren. Bijna 40 euri's met z'n drieën voor meerdere gangen en zoveel als je wilt.
Dan skiën we verder tot ca. 15.45 uur. Tot de voordeur van ons appartement ;-).
Daar relaxen we. En gebruiken Marit en ik voor het eerst de sauna.
Om ca. 17.30 wordt het donker. De belangrijkste pistes zijn hier 's avonds prachtig verlicht en nodigen ons van harte uit om er weer gebruik van te maken. Dussss...om 18.10 uur staan we weer op de ski's. De omgeving is nu zo mogelijk nog mooier! Echt als een filmset van Lord of de Rings. Als op een andere planeet. Als in een sprookje! We verwonderen ons wederom om het natuurschoon.
We ontdekken eindelijk de stuntpiste. De Finse jeugd doet hier vrolijk hun skitrucjes. Salto's, hoge sprongen, achterstevoren. Erg leuk om te zien.
Om 19.00 uur sluiten de liften, dus na een uur tuffen we weer terug naar ons appartement. Met een broodje met soep en spelletjes besluiten we deze prachtige dag.