Cloudforest, luiaards en zeeschildpad-spectakel - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Cloudforest, luiaards en zeeschildpad-spectakel - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Cloudforest, luiaards en zeeschildpad-spectakel

Door: Max Mouwen

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

22 Juli 2017 | Costa Rica, Tortuguero

Om 06.00 uur haalt een touringcar ons met zo’n 35 andere toeristen in San Jose op om ons naar Tortuguero te brengen, een kustplaats in het noordoosten van Costa Rica dicht tegen de grens van Nicaragua aan.
Adrian is de gids die ons de komende 3 dagen zal begeleiden.
Als we San Jose uitrijden klimmen we direct omhoog de highlands in. Boven 800 meter groeit veel koffie van A-kwaliteit (Arabica), waardoor Costa Rica al decennia lang kan concurreren met landen als Brazilië. Sinds 1820 wordt al koffie verbouwd en dat is de basis geweest voor economische groei en politieke stabiliteit en geen onrust en oorlogen zoals in de buurlanden.
We klimmen verder omhoog door prachtige cloudforests. Tot we een bergpas passeren en we alleen nog maar omlaag rijden richting de Caribische kust en het klimaat- en dus ook ecosysteem daarmee snel verandert.
In Guàpiles stappen we na 1,5 uur bij een groot complex uit om te ontbijten op zijn Costa Ricaans: rijst met bonen, gebakken eieren, brood en fruit. En natuurlijk koffie. Heerlijk hoor!
Om de gebouwen van de ontbijtlocatie begint direct de natuur met giftige rode kikkertjes, spinnen en…een luiaard! Erg grappig om er eindelijk een in het echt te zien.

Vanaf Guapiles rijden we in weer 1,5 uur naar La Pavona richting het noordoosten. Dit is een drukke overstapplaats van bus naar boot. Er zijn veel toeristen. Met zo’n 30 toeristen aan boord varen we een rivier af de jungle in. Gaaf! Na ruim een uur varen komen we via steeds bredere vaarwegen bij Tortuguero aan. Tortuguero is bewoond door voormalige Nicaraguanen en werd pas echt toeristisch nadat in de jaren ’80 een nationaal park werd gevestigd (jungle + zee).

We stappen aan land bij Pachira Lodge, in een prachtig stuk oerwoud, aan het water, met een zwembad. En een welkomstdrankje.
We hebben twee aparte kamers. Het is behoorlijk warm en flink vochtig.
Eerst lunchbuffet. Prima. Aan tafel samen met het net getrouwde Engelse stel Tim en Thea uit Bath, onze vast tafelgenoten de komende dagen. Gezellig.
Tijdens de lunch zien we vlakbij 2 apen en een grote leguaan.

Met gids Adrian gaan we de jungle in, een verhoogd betonnen pad. Hij vertelt honderduit. Wij kennen de echte jungle al van onze reis in Ecuador, maar ook nu is het weer erg interessant. En nieuw voor Dennis en Youri. In de bomen zien we een luiaard. Na 1,5 uur gaan we het zwembad in. Zalig om het zweet af te spoelen.

We schrijven ons gelijk ook in voor de avondtour naar de schildpadden die eieren op het strand van Tortuguero komen leggen. En dat gaan we na het avondbuffet gelijk doen. Met de snelle boot varen we naar de overkant, waar het schiereiland langs de kust ligt. We wachten tot een van de rangers ons toestemming geeft om naar het strand te komen. En ja hoor, er ligt een grote dame van ruim 1 meter, een Green Turtle. Elk jaar komen duizenden schildpadden op hun geboortegrond (om de 3 jaar) 80-120 eieren leggen. Deze schildpad schuift echter terug naar de zee zonder een kuil gegraven te hebben; dit komt omdat ze geen geschikte plek heeft kunnen vinden. Een andere turtle is dan al druk bezig om eieren te leggen in een gegraven gat. We mogen tot ca een meter naderen als ze de eieren legt, want dan is ze in een trance. In het rode licht van de zaklantaarn van de gids zien we haar een voor een de witte eieren produceren. Magnifique! En vervolgens is ze bijna een uur bezig om de eieren te bedekken en de plaats met zand verder te camoufleren alvorens ze zichzelf terug sleept naar de zee. Heel bijzonder om dit te zien! Youri en ik mogen haar schild nog even aanraken terwijl ze met het terugscheppen van het zand volop bezig is.
Dan zit de 2 uur er op en wandelen we terug naar de boot en varen we weer terug naar Pachira Lodge.
Wat een dag!