Fascinerende ruimtevaarthistorie en toekomst - Reisverslag uit Cape Canaveral, Verenigde Staten van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Fascinerende ruimtevaarthistorie en toekomst - Reisverslag uit Cape Canaveral, Verenigde Staten van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Fascinerende ruimtevaarthistorie en toekomst

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

27 November 2017 | Verenigde Staten, Cape Canaveral

We zijn vroeg wakker en ontbijten weer met wafels. Om 07.50 uur zitten we in de auto op weg naar het Kennedy Space Center. Het is lekker rustig op de weg. De route van Orlando naar de oostelijke kust is vlak en niet bijzonder. Wel is het toch weer geweldig leuk door de USA te rijden! Voor mij overigens al weer de 9e keer dat ik het bezoek.

Net voor openingstijd om 09.00 arriveren we op het grote parkeerterrein. We zijn een van de eerste 20 auto's. En ja hoor, precies om 09.00 uur wordt het volkslied gedraaid en de eerste bezoekers staan stil met de rechterhand op het hart. Wat een patriotisme!

Door de entreebeveiliging heen gaan we direct naar de Space Shuttle Atlantis-attractie. Ervoor staat het laatste ontwerp van de nieuwe superkrachtige SLS raket van het Orion programma, waarmee de NASA weer bemenste vluchten wil organiseren naar ISS, de maan en richting Mars. Astronauten zullen verder dan ooit worden gebracht.
We krijgen eerst een mooie film over het space shuttle programma. De eerste gedachte van een herbruikbaar ruimtevliegtuig dateert uit 1969. De eerste space shuttle, de Enterprise, is gebouwd in 1976 en werd alleen gebruikt het testen van opstijgen en landen. De Enterprise hebben we in 2014 al gezien op de Intrepid, het vliegdekschipmuseum dat in NYC ligt.
De eerste testvlucht was in 1981 en de eerste ruimtevlucht in 1982.
Vier volledig operationele shuttles zijn gebouwd: Columbia, Challenger, Discovery en Atlantis. Hiervan zijn 2 verloren gegaan door ongelukken, de Challenger in 1986 en de Columbia in 2003, met in totaal 14 verongelukte astronauten.
De Endeavour, de 5e space shuttle, is in 1991 gebouwd om de Challenger te vervangen. The Space Shuttle ging met pensioen na de laatste vlucht van de Atlantis's op 21 juli 2011.
We kunnen de Atlantis bewonderen, wat een indrukwekkend gevaarte! Het heeft in totaal 33 missies gemaakt en bijna 5000x de aarde omcirkeld.
Ook is er een replica van de Hubble Telescope die het naast veel andere satellieten heeft gelanceerd en de ogen op het heelal verder heeft doen openen.
In een simulator ondergaan we het wegschieten van een raket, volgens diverse astronauten een real life ervaring. Gaaf!
Omdat veel raketten ontploft zijn zullen veel astronauten wel schietgebedje hebben gedaan.
Wat ontzettend knap toch, die ruimtevaartontwikkelingen.

Dan nemen we een bustour naar de gigantische lanceerplatformen van NASA en Boeing en SpaceX, waarmee commerciële contracten zijn gesloten. Ook rijden we langs de Vehicle Assembly Building, het grootste one-store gebouw ter wereld, waar de raketten worden gebouwd. Zeer indrukwekkend! We stoppen bij een gebouw die gewijd is aan de Apollo vluchten. We zien het authentieke commandocentrum uit 1967. En de duizelingwekkend grote Saturnus raket die de Apollo de lucht in schoot.
We bewonderen de in zee gelande Apollo 14 capsule uit 1971, voor 3 mensen heelklein! En we zien 3 replica's van de Marslanders Sojourner, de tweeling Spirit en Opportinity en de Curiosity, geland in 2012. Fantastisch!

Na de bustour gaan we naar een gebouw wat gewijd is aan het Orion programma. Ik hoop in mijn leven een bemenste reis naar Mars nog mee te maken.

In het IMAX theater zien we een geweldig mooie 3D film over de belevenissen van astronauten in het ISS en hoe dit hun kijk op moeder aarde heeft beïnvloed.

Dan wandelen we over het park terug naar de verzameling opgestelde raketten, jaren '60 en '70. Hier staat bijv. de raket die de satelliet heeft gelanceerd waardoor we op aarde voor het eerst live TV konden kijken. En weer zo'n beest van een Saturnus.

Hierna is Marit er wel klaar mee. Ik bekijk nog Heroes & Legends met weer een 3D film. En o.a. de Mercuri Mission Control Friendship 7 uit 1962 en de Gemini 9A capsule, waarmee in 1966 de eerste ruimtevlucht is gemaakt zonder de zekerheid van een veilige terugkeer. Wat een moed!

Zo, dat was een indrukwekkend bezoek!

We rijden in de namiddag door naar Cocoa Beach, waar we over een pier lopen. En in Cocoa eten we een ijsje. In ruim een uur rijden we terug naar ons hotel en eten in een Italiaans all you can eat restaurant voor 10 dollar p.p. om deze superdag goed te besluiten.

• 28 November 2017 - 11:47

Margaret:

Leuk om te lezen. Mijn oom was engineer in het grote gebouw met de vlag. In cocoa beach woonde mijn tante die helaas vorige week overleed. Wij hadden een VIP tour achter de schermen. Erg interessant toen.

• 29 November 2017 - 03:51

Marit, Max, Dennis En Youri Mouwen:

Wauw, in dat grootste (one store-)gebouw van de wereld? Wat gaaf dat je daar een VIP tour gehad hebt!
    Gecondoleerd met je tante. Je hebt best veel familie buiten Nederland, of niet?

• 01 December 2017 - 15:15

Margaret:

Ja nog 1 tante in Florida en in 1 in Californië en sinds kort familie leren kennen die in Canada woont.