Zwemmen met de schildpadden en Playa del Carmen - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Zwemmen met de schildpadden en Playa del Carmen - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Zwemmen met de schildpadden en Playa del Carmen

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

14 November 2019 | Mexico, Playa del Carmen

Vandaag willen we zwemmen met de zeeschildpadden. Voor de kust groeit veel gras, dus daar moeten ze zijn. We proberen het eerst op eigen houtje. Aan diverse mensen vragen we waar we vanaf het strand er naar toe kunnen snorkelen. Bij de genoemde plek aangekomen blijkt dit vooral een plek met veel vis en troebel water waar de pelikanen volop aan het duiken zijn, maar minder geschikt voor snorkelen.

Dan maar een bootje huren. Ik onderhandel de prijs terug tot 25 euro voor 1 uur. De zon schijnt volop als we 150 meter uit de kust gaan. Daar gaan we in zwemvesten achter de ook snorkelende gids aan. We zien mooi koraal en best veel vis. 30-100 km uit de kust ligt van Mexico tot Honduras ligt, na The Great Barrier Rif in Australië, het grootste koraalrif van de wereld. Vooral duikers gaan daar naar toe. Wij houden het dus bescheiden bij snorkelen.
En ja hoor, we zien een paar niet al te grote zeeschildpadden onder ons grazen. En 1 duikt naar beneden. Ook zien we, nou ja de gids, een kleine rog. Gaaf!
Na een uur klimmen we weer in de boot en varen terug, een mooie ervaring rijker.

Op het strand regel ik stiekem een massage voor Marit. Een half uur wordt ze door een vrouw gemasseerd, ze vindt het heerlijk!

Na een snelle douche in het hotel checken we uit en rijden met de auto naar het noorden. Via Felipe Carillo Puerto, waar we gebraden kip eten en Tulum, waar we de vergeten rugzakkluis van Marit ophalen, rijden we in in totaal 4 uur naar Playa del Carmen. Daar checken we in. We schrikken even flink omdat we onze paspoorten niet kunnen vinden op de gebruikelijke plek, maar gelukkig zitten die wel gewoon in de koffer. Marit heeft een luxe suite geboekt voor onze laatste 2 nachten.
Langs de hele kust is het bewolkt met soms flinke regenbuien. Gelukkig zaten we in Mahahual en Bacalar wel met heerlijk weer. Ook in Playa del Carmen is het bewolkt.
Enfin, goed weer om de stad te verkennen. Tijdens het avondeten begint het wat te regenen. Eigenlijk helemaal niet zo erg met die warmte. We proberen nog 2 kleine parapluutjes te scoren, maar 10 US dollars per stuk slaat nergens op, dus laten we ze lekker hangen.
Dan lopen we langs een heus Cubaans restaurant/bar. Daar kunnen we niet langs lopen!
Er is een live band die o.a. salsamuziek speelt en voor we het weten worden we 14 jaar terug in de tijd geslingerd naar toen wij in 2005 genoten van onze prachtige reis door Cuba. Cuba blijft een speciaal plekje in ons hart hebben.