Dag 21: Grand Canyon – Needles - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Dag 21: Grand Canyon – Needles - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Dag 21: Grand Canyon – Needles

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

27 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Los Angeles

Om 08.00 uur rijden we weg. Zoals gezegd eerst naar Desert View om foto's en video te schieten. Het zicht is een stuk helderder, maar blijft om een of andere reden wat wazig/heiig.

We rijden door naar Lipan Point. Goh, het is eigenlijk bijna hetzelfde als daarnet. En zo komt het bij ons op meerdere viewpoints op ons over. De Grand Canyon is groots en lijkt erg op de Fish River Canyon, die we in Namibie hebben gezien, maar verandert niet echt van view en is ondanks zijn grootsheid niet supermooi. Hiermee voldoet het, na alle moois wat we in de nationale parken hebben gezien, niet aan onze verwachtingen.

We bezoeken nog Tusuyan Ruin + museum, waar wat belangrijke opgravingen zijn, maar ook deze halen het bij lange na niet bij die van Mesa Verde. Maar ja, we hebben ook al zoveel prachtigs gezien!

We stoppen daarom bij nog maar een enkele viewpoint. Bij Grand Canyon Village dumpen we ons afvalwater en tanken fris water bij.

Nog voor 13.00 uur rijden we Grand Canyon NP aan de zuidkant uit. In Tusayan stappen we uit voor een bezoek aan het National Geographic Grand Canyon Imax Theater. Hier bekijken we een prachtige film, die gaat over de Pueblo indianen, de ontdekking in 1860 door de Spanjaarden en de latere verkenning door Powell. Machtige beelden.
Daarna gaan we naar de Bird Show. Een stereotype Amerikaan, nogal trots op zichzelf, vermaakt ons wel. De condor die hier bijna was uitgestorven (22 begin 1970) komt hier na een succesvol introductieprogramma weer in grote mate voor: bijna 400. Een kraai haalt aan het einde van de show dollarbriefjes op om deze in een box te deponeren. Grappig.

Dan karren we door naar het zuiden en belanden in William. Een leuke town, want het ligt aan de beroemde Route 66 van Chicago naar Los Angeles. Beroemd omdat deze highway model staat voor de grote trek in de jaren '30 vanaf de midwest naar the wild west.
Veel leuke winkels en een bezinestation in de stijl van de sixties. We eten in Rod's Stakehouse en wandelen door de gemoedelijke hoofdstraat. Erg geslaagd.

Dan rijden een stuk de interstate 40 naar het westen – we moeten ruim 450 mijlen naar Los Angeles rijden - af om dan een stuk Route 66 te nemen. We passeren het plaatsje Seligman, ook leuk in het teken van de sixtees.
Vanaf Williams zijn grote delen van de Route 66 overgenomen door de interstate 40; Route 66 bestaat dan alleen nog op sommige delen als Historic Route. De cultweg.

Door desolaat gebied rijden we langs Kingman. Het wordt steeds heter en als we om 20.00 uur op de KOA woestijncamping van Needles aankomen is het niet alleen donker, maar ook superheet, wat een warme fohn.
Het goede nieuws is dat 10 meter van de camper een heerlijk zwembad ons prive uitgenodigd heeft. We spetteren direct heerlijk in het lauwe water onder de sterren. Wat een lekker groot zwembad!

We eten sla en een broodje.Als we om half elf het licht uit doen, is het buiten 34 graden. En weer is een vakantiedag voorbij. Het gaat nu wel erg snel!