Muscat (zondag) - Reisverslag uit Masqat, Oman van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Muscat (zondag) - Reisverslag uit Masqat, Oman van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Muscat (zondag)

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

23 December 2012 | Oman, Masqat

Veel te laat worden we wakker. Tegen 10:00 uur. De zon schijnt volop en de Costa Atlantic is al afgemeerd in de haven van Mattrah bij Muscat. Rare manier van reizen zo! Zo'n hoge boot geeft een prachtig uitzicht op de haven en de verstedelijking.
Na het forse ontbijt gaan we om 11:30 uur pas van de boot af.
We krijgen aparte passen van Oman, een soort visum. Hiermee verlaten we de boot. Verplicht met een busje om de haven te verlaten. We lopen wat rond, negeren de taxichauffeurs die ons allerlei tours willen aanbieden. Echt raar om van de Italiaanse westerse wereld zo Arabië in te lopen. Ik pin Omaanse rialen om de dag door te komen. We scharrelen wat rond tot we bij de souk van Mattrah komen. Mannen zijn zonder uitzondering gekleed in een lang wit gewaad, de vrouwen in een zwarte, niet allemaal gesluierd. Wat zijn de mensen hier rustig tegen toeristen! Heel anders dan Marokko, laat staan Egypte.
Dennis koopt een zonnebril.
We nemen een taxi naar de Sultan Quaboos Moskee. Deze sultan heeft zijn ouderwetse vader opgevolgd in 1970.  Na de olievondst weigerde zijn vader het land te moderniseren. Geen krant, tv of radio, slechts 10 km asfaltweg en zelfs zonnebrillen werden verboden! Door opstandelingen werd hij zijn land uit verbannen. Zijn zoon Quaboos, net terug van zijn studie in Londen, was van een heel moderner snit. Hij heeft de oliedollars niet (alleen) voor de elite gebruikt maar voor het volk. Scholen, zieknhuizen, wegen, elektriciteit, stromend water en veel nieuwe huizen. Deze sultan schijnt zeer geliefd te zijn bij zijn volk. Hij is er niet armer op geworden en heeft zichzelfmniet vergeten. In de haven liggen twee enorme schepen die tot zijn prive bezit horen...
 Bij de Grote Moskee aangekomen blijkt deze vanaf 11:00 uur al gesloten voor niet-moslims. Wij zijn wat teleurgesteld maar niet zo erg dat we ons spontaan en voor het leven laten bekeren.
De taxichauffeur heeft gelukkig op ons gewacht dus na al een half uur maken we rechtsomkeer.
Het is inmiddels 28 graden in hartje winter.
De chauffeur zet ons af bij het paleis van Sultan Quaboos. Nou, deze is duidelijk onder architectuur gebouwd ;-), mooi optrekje. Het is hier allemaal superschoon, behalve een volkscultuur ook de verdienste van de enorme hoeveelheid Indiërs, Pakistanen, Bangladezen, Filopino's etc. die het land de hele dag aan het oppoetsen en opruimen zijn.
Met een taxi met een spraakzame en trots op zijn land zijnde Omani koersen we weer terug naar de haven en zijn we nog geen 4 uur weggeweest.
Op de Costa Atlantica lunchen we heerlijk. Daarna zwemmen, zonnen, drinken, dineren. Het eten is uitstekend aan boord. We hebben een tafel met ons vieren.
Na het diner lopen we nog wat rond. Ik ga nog naar het theater als Marit met de kinderen een spelletje doet en wat leest. Youri en ik halen nog gekkigheid uit in de disco.
De boot is om 18:30 uur al afgemeerd en zet met een vaart van 40 km per uur koers naar Fudjairah.