Van Kruger Park naar Swaziland. 1 augustus - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Van Kruger Park naar Swaziland. 1 augustus - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Van Kruger Park naar Swaziland. 1 augustus

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

04 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Skukuza

We zitten in het juiste safariritme, voor de wekker zijn we wakker. Marit heeft na 3 uur 's nachts regelmatig hyenageluiden gehoord die steeds dichterbij kwamen, maar helaas hebben we hem niet gezien. Om 06:25 uur verlaten we met al onze spullen de bungalows voor onze laatste game drive hier. We rijden rond maar zien niets. Dan maar naar het idyllische uitkijkpunt waar we eerder zijn geweest. Vanuit een kijkershut zien we wederom een prachtige natuurvoorstelling! 18 Hippo's in het meer, nyala' die drinken, veel vogels die op en neer gaan en wegspringende vissen.
We rijden verder naar het zuiden richting Malelane Gate. We zien verder weinig. Jammer. Pas bij een rivierovergang zien we iets bijzonders, een schitterende grazende neushoorn. En een paar km verderop 5 luierende neushoorns bij elkaar! Prachtig!! Gelukkig met hoorn. Het Kruger Park heeft veel last van stropers, dus je weet maar nooit of deze dieren het komend jaar weer overleven. Je wordt boos en verdrietig tegelijkertijd bij de gedachte...
Een Zuid-Afrikaanse ranger vertelt ons dat 800 m verderop twee leeuwen in de rivierbedding liggen. Wow! Wij snel er op af, en ja hoor daar liggen twee poesjes heerlijk te slapen. We zijn erg blij met de tip, want we hadden ze zelf echt niet gezien en er stonden geen auto's bij.
Marit wil een mooie foto nemen en klimt aan de overzijde uit het raam. In een halve seconde schieten de twee slapende poesjes overeind tot ware killmachines! Nou ja, eentje dan want de ander gaat bang schuilen in het gras en loert op ons. Marit gaat snel weer in de auto. Wel een beter fotostandje zo ;-).
Voordat we het Kruger Park uitrijden zien we nog een paar olifanten met baby, en zo eindigt deze game drive met een hoogtepunt.

Door een prachtig gebied rijden we naar Swaziland. Bij Jeppes Reef rijden we de grens over. Eerst Zuid-Afrika uit, dan na niemandsland Swaziland in, een koninkrijk dat op het nippertje niet door Zuid-Afrika geannexeerd is (de Boeren kregen een geldbedrag voor het land) en met 800.000 inwoners dunbevolkt is.
We zien behoorlijke tot zelfs mooie huizen en villa's. Swaziland is duidelijk rijker dan Zuid-Afrika. Door een bergachtig landschap rijden we zuidwaarts naar Pigs Peak, langs een stuwmeer en dan via de enige snelweg van het land naar Mbabane, de hoofdstad. We zien onderweg veel scholen en schoolkinderen in uniform, een goed teken. Dan weer meer platteland, door de drukke plaats Manzini en tot slot bereiken we om 15:30 uur Mkhaya game reserve. Dit park was een farm, waar in 1980 bedreigde diersoorten werden uitgezet. Met hulp van Prins Bernard werd het grootser aangepakt om in 1996 na Mlilwane tot het tweede fame reserve van Swaziland te promoveren. Het is vooral een breeding park voor bedreigde diersoorten, helaas wel zonder katten. Stroperij wordt hier met hardere hand dan in Zuid-Afrika (al een paar honderd sinds januari!!!) en met veel meer succes bestreden.
Een ranger met safari jeep en een Nederlands en Italiaans gezin zijn er al. Met eigen auto rijden we naar een boerderij, parkeren onze auto en spullen voor 1 nacht laden we over in de jeep. Onze eerste game drive duurt 1,5 uur. We zien tsessebees, nyala's, kudu's, een giraffe, witte neushoorns, hippo's, wrattenzwijntjes, krokodillen, een visarend, zebra's en een grote lizzard.
Als het donker is bereiken we de lodge. Die is echt super! M.b.v. olielampen en een begeleidster wandelen we naar onze schitterende lodge; in de open lucht 4 bedden met muskietennetten, een douche en toilet. Prachtig ontworpen. Avontuurlijke luxe...
We dineren op stand en bij een lekker vuurtje gaan de dames van de catering voor ons dansen en zingen (dat kunnen ze beter nog even oefenen).
We hebben een warme kruik en veel dekens. We slapen allemaal primadeluxe.