Lesotho 9 augustus - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Lesotho 9 augustus - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Lesotho 9 augustus

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

09 Augustus 2013 | Lesotho, Maseru

We ontbijten weer in het restaurant van gisteren, want daar is wifi ;-). In de mall koopt Dennis een nieuwe jas.
Vandaag karren we over Maloti Road naar het zuidwesten af en gaan we de grens over bij Calendspoort naar Lesotho. Ook hier vriendelijke mensen. Vandaag rijden we  350 km naar ons eindpunt, Malealea lodge.
Lesotho is armer dan gemiddeld Zuid-Afrika, en zeker Swaziland, en dat zien we direct. Langs de enige grote weg in dit bergachtige koninkrijk is vrij vel bebouwing en de dorpjes zien er wat armoedig uit. Na 20 km politiecontrole. Marit moet haar rijbewijs laten zien. Alles ok. Na 30 km weer een politiecontrole. Omdat we bij het vorige stopbord van de lokale juut direct mochten doorrijden houdt Marit ook hier een keurig gangetje aan. Nou, dat was niet de bedoeling! We hadden echt moeten stoppen en moeten nu verderop een aantekening laten maken op ons rijbewijs. Ik voel een testosteron stoot in mijn lichaam... Zo rustig mogelijk leggen we nog uit dat we bij de vorige controle dus gelijk mochten doorrijden. De juut herhaalt zijn standpunt, wij ook. Stilte. De man zoekt wat onbeholpen zijn chef op en onder one plechtige belofte dat we de volgende keer bij het stopbord zeker zullen stoppen mogen we zonder gedoe verder doorrijden. Grrrrr.
Enfin, 30 km verder weer een controle! We willen nu eens zeer uitgebrijd gaan stoppen, rijdt de vrachtwagen voor ons gelijk door! Geen consequent landje, dat Lesotho.
We bereiken de hoofdstad Maseru (onthou dit, leuk voor een quiz). Lekkere drukte, wel bijna alleen maar laagbouw waardoor Maseru meer aanvoelt als een provinciestadje. Veel autogarages hier. Het wagenpark varieert van krakkemikkig-komt-zeker-niet-door-de-keuring-heen tot luxe landcruisers, zoals overal tijdens onze reis, maar de eerste heeft hier de overhand.
We rijden door nar het zuiden. Het landschap wordt leger. Die oranje aarde is en blijft prachtig hier. Zou ons koninkrijkje ook niet misstaan. Ruim voor Malefeng slaan we linksaf de bergen in. De Malealea Lodge staat 33 km voor de eindstreep al keurig aangegeven. Het landschap wordt al snel prachtig! Kleine dorpjes van hooguit tientallen huisjes lijken als dobbelstenen gegooid tegen de heuvels aan tussen de bewerkte akkers en ruwe valleien. In de zomer is alles hier groen en moet het nog veel mooier zijn. We zien veel herdersjongens met een paar koeien of 20 schapen.
De weg is de laatste 6 km niet meer geasfalteerd en wordt steeds slechter, meer geschikt voor 4x4. Plotsklaps gaan we een bergrug over en opent zich voor ons een overweldigend uitzicht over een enorme vallei met een pastelkleurige bergketen er achter. We genieten er van maar ik concentreer mij op de steile afdaling. Plots slaat de motor af! Een slechter denkbare plek is niet mogelijk. Na een minuut start hij gelukkig weer!!
Door het Malealea dorpje rijden we naar de lodge. Opgezet in 1986 op basis van een kleine handelspost uit 1905. De ontvangst is vriendelijk, de bungalows zijn leuk, het hele complex is best groot en de ligging sfantastisch. In de Lonely Planet 2012 staat deze lodge in de wereldtop 10 most valueble destinations. We verkennen het terrein, tafeltennissen en poolbiljarten. De zon daalt en het wordt snel koud.
Met een hele groep, waaronder de gebruikelijke Nederlanders, eten we een prima gezamenlijke maaltijd. Gave lodge!
s' Nachts koelt het verder af. In de lodge tot onder de 10 en buiten vriest het...

• 09 Augustus 2013 - 08:51

Kasper:

Zo, nu zijn we in 10 minuten toch maar mooi weer even een flink aantal dagen bijgepraat!
    Blijft mooi om te lezen, Max! Groeten Kasper

• 09 Augustus 2013 - 08:59

Els:

De opmerking dat het in de zomer wel erg heet moet zijn verontrust mij een beetje! Ik hoop dat het weer van slag zal zijn en er wintertemperaturen zullen heersen, want dat klinkt wel heel aangenaam.

Groetjes en goede reis verder, Els

• 09 Augustus 2013 - 09:20

Ingrid:

Klinkt als genieten Mouwen......ik ben zo benieuwd naar de foto's!!!!! Indrukwekkend en ik blijf het ook zeggen, schrijftalent!!!! Geniet er nog van . Xxxx

• 09 Augustus 2013 - 12:01

Janny En Bas:

Hallo Marit, Max, Dennis en Youri,

We vinden het heel fijn en leuk om via deze verslagen jullie reis mee te beleven.
    Jullie zien wel heel veel dieren! En gelukkig hebben jullie tot nu toe goed weer.
    Dat jullie nog hebben kunnen zwemmen in hartje winter in Afrika! Max mag dan wel goed opletten, maar tegen onderstroming doe je niks. Voorzichtig zijn hoor!

Heel veel plezier op jullie verdere reis. We wachten met spanning op jullie volgende verhalen.

Hartelijke groeten,

Janny en Bas

• 09 Augustus 2013 - 20:23

Els:

Ik zie nu pas de fotootjes. Wat een wilde branding? Leuk om in te spelen. Wel een beetje zielig hè die baby alligator in max' handen. Heb je haar weer hoor ik Marit denken. Ik bedoelde natuurlijk het weer in november als ik in jullie voetsporen treed en niet dat het weer tijdens jullie vakantie van slag moet zijn!!

Dag, dag,
    Els