Het nieuwe land - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Het nieuwe land - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Het nieuwe land

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

22 April 2014 | Verenigde Staten, New York

Te vroeg wakker, 05:30 - 06:00 uur. Ik haal weer boodschappen voor het ontbijt. Dacht ik. De deur gaat niet open! Muurvast.. Via het kleine raam breek ik als een slangenmens uit (volgens Marit is in- en uitbreken toch hetzelfde als bankier) om vanaf de buitenkant de deur te openen. Terwijl ik boodschappen haal mailt Marit Danny. Binnen 20 minuten staat hij voor onze deur. Gisteren heeft hij reservesleutels gebracht en bij het weg gaan heeft hij een binnenslot van de deur dicht gedaan... Gelukkig is dit eenvoudig opgelost.

Pas om 09:15 uur gaan we op pad. We stappen als domme toeristen de metro in de verkeerde richting op. Snurk. Pas na 10:00 uur zijn we in het financiële district. Ook vandaag is het weer heerlijk weer. Vandaag bezoeken we Ground Zero, een plek waar je vanzelf stil wordt. De veiligheidsprocedures zijn streng. Tevoren heb ik kaarten besteld, we passeren zo de wachtrij. De twee pools met de namen van de 3001 doden en 6291 gewonden (gebouwen, vliegtuigen en hulptroepen) zijn prachtig vorm gegeven. Heel indrukwekkend. Wel merkwaardig dat ver boven ons vliegtuigen langs komen... Een groot museum is in aanbouw. We bezoeken een kleiner museum. Opvallend is de handelingssnelheid van de Amerikanen geweest tijdens die duistere en paniekerige 9/11. Het luchtruim werd binnen een half uur in de hele USA gesloten en alle vliegtuigen moesten landen.

We lopen door naar Battery Park en scoren onderweg wat bij Dunkin Donuts. Bij de veerboten naar Liberty en Ellis Island aangekomen moet ik eerst onze vouchers omwisselen in tickets. Ook hier weer strenge controles. De wachttijd valt mee.
Vanaf het water is Manhattan nog indrukwekkender!

We varen om het Vrijheidsbeeld heen. Het is een geschenk van Frankrijk. Het beeld werd in 1884 voltooid, in 1885 naar New York verscheept en daar in 1986 op een oud fort opgebouwd. Ik vind het geweldig mooi!
We snacken er wat alvorens de boot naar Ellis Island te nemen. Een korte afstand. Dit was tussen 1892 en 1954 de toegangspoort Tottenham nieuwe land. Meer dan 100 miljoen Amerikanen stammen af van de 12 miljoen immigranten, die hier aan land kwamen. Met hun paar koffers, dromen en onzekerheden. De registratieruimte is groot. 2% werd na testen (mentaal, analfabetisme, medisch) teruggestuurd. Die 98% liep de trap af en moest kiezen voor NYC of de trein naar het binnenland.
Erg leuk om deze historische plek te bezoeken.

Met de boot varen we terug naar Manhattan. De lucht trekt dicht, voor het eerst geen zon. We lopen Broadway af langs Wallstreet en bekijken kort de Stock Exchange. Hier is niet veel aan te zien.
We shoppen in 21 Century. Marit koopt wat cosmetica en de kids T-shirts.

Met de metro gaan we terug naar Union Square. We zijn behoorlijk versleten van het gestaan en geloop. In een hamburgerrestaurant foerageren we. Dan terug naar het appartement waar we, vechtend tegen de slaap, de NBA halve finale bekijken tussen Atalanta en Indiana. 21:00 uur naar bed.

• 24 April 2014 - 00:30

Papa En Mama, Opa En Oma:

Hoi Marit, Max, Dennis en Youri,

Leuk om jullie verslag van jullie reis door New York te lezen.
    Jullie hebben al weer veel moois en byzonders gezien.
    Prachtig zo'n reis! Wel vermoeiend, denken we.
    Veel plezier nog en we wachten op de volgende mooie verhalen.

Hartelijke groeten,

Mama, papa, oma en opa