Zonnig Lapland! - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Zonnig Lapland! - Reisverslag uit Kuusamo, Finland van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Zonnig Lapland!

Door: Max

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

26 Februari 2016 | Finland, Kuusamo

Op ons gemak staan we op en verorberen versgebakken brood. De zon begint wat waterig, maar gaat al snel feller schijnen. Tegen de weersverwachting in wordt het een topdag! De gids zal later vertellen dat dit pas de 2e mooie echt zonnige dag van het seizoen is. Mazzeltje ;-).
We wandelen in de vrieskou, minus 18 graden, het dorpje weer in. Daar wacht de gids van Ruka Safaris ons op en samen met 4 andere Nederlanders rijden we met zijn busje naar zijn office net buiten Ruka. Want vanochtend staat de sneeuwscooter safari op het programma. Hoera!
Eerst even tekenen voor het eigen risico van 650 euro. Vervolgens krijgen we allemaal goede kleding: helm, wanten, snowboots en een overall. Zo zijn we inmiddels 5 lagen dik aangekleed, de remedie tegen de kou.
Het is inmiddels prachtig weer, strakblauwe lucht en een superheldere zon! We krijgen uitleg over de sneeuwscooter. En gaan met 5 scooters op pad. Youri gaat bij Marit achterop, en ik rij alleen. Het gas gaat er na een rustig begin wat meer op. Zalig!
Je kunt steeds de gevraagde 20 meter afstand houden, je kunt dat ook niet doen. Je kunt precies op de geprepareerde paden blijven, je kunt dat ook niet doen.
Door de prachtige natuur maken we een geweldig mooie tocht. Een paar keer stoppen we om de groep te verzamelen (lees: op Marit wachten). Soms kaarsrecht, soms meer bochten, soms wat bugels.
Het maakt niet uit, het is allemaal even leuk! Soms scheur ik ruim 60km per uur, best wiebelig dan. Wat een power hebben deze rupsbandapparaten zeg!
Koud zullen we het op deze zonovergoten dag niet krijgen. De handvatten zijn heerlijk verwarmd.
Bij een restaurant stoppen we om wat te drinken en te eten. Een geweldig mooie plek, met rendieren, husky's en vooral veel langlaufers. Nou ja veel? Naar Finse begrippen dan. Want zo druk als Oostenrijk is het nergens... En die Finnen blijken sowieso een rustig volkje.
We pakken de draad weer op, toeren heerlijk verder. We nemen onderweg de gelegenheid om foto's te maken en te filmen.
Het landschap is hier hooguit wat heuvelachtig en vaak genoeg vlak.
Alles blinkt en schittert in de winterzon. Echt supermooi.
Te vroeg komt er een eind aan als we Ruka weer bereiken.

We nemen afscheid van gids en groep en lunchen bij de Subway.
Daarna gaan we naar ons appartement, doen de ovaralls uit en wandelen vervolgens naar het meer. Hier wordt best veel gelanglauft.
We wandelen over het meer, langs prachtige huizen, soms - express - door diepe lagen sneeuw. Temperatuur zo'n -10 graden.
Echt vakantie.

In het appartement douchen we en worden heerlijk rozig.
Al om 17.00 uur trakteren we onszelf bij de plaatselijke pizzeria.
's Avonds een spelletje rummikub en niet al te laat naar bed.

• 27 Februari 2016 - 08:22

Bas:

Wat een prachtige eerste dag!
    Goed hoor Marit, dat je verstandig rijdt met die mooie kleinzoon van me achterop.
    Veel plezier verder en nu maar hopen, dat het goed weer blijft!

• 27 Februari 2016 - 09:10

Els:

Wat een geluk dat jullie zo'n mooie dag hadden. Vond Youri het ook zo leuk, zo achterop? hoe oud moet je eigenlijk zijn eer je zelf zo'n sneeuwscooter mag besturen? Nog heel veel plezier daar. Groetjes, Els

• 27 Februari 2016 - 15:03

Marit, Max, Dennis En Youri Mouwen:

Hoi Els, je moet je rijbewijs hebben om op zoom ding te mogen rijden. Maar stel dat Youri 17 zou zijn geweest en z'n rijbewijs zou hebben......geen idee of ie dan ook had mogen rijden.

• 27 Februari 2016 - 20:38

Claudia: