Darmen van slag, en de gele slang die niet aanviel - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Darmen van slag, en de gele slang die niet aanviel - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Darmen van slag, en de gele slang die niet aanviel

Door: Max Mouwen

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

26 Juli 2017 | Costa Rica, Cahuita

Dennis heeft een slechte nacht gehad. Vanaf 23.00 uur moest hij meerdere malen overgeven. Waarschijnlijk van het avondeten gisteren.
Marit heeft hierdoor ook slecht geslapen, Youri en ik prima ;-).
We hebben gisteren een snorkel tocht geboekt, maar alleen Youri en ik gaan op pad. Dennis en Marit kunnen bijkomen, bij slapen en spelletjes doen.

We krijgen vervelend nieuws binnen van Tim en Thea. Zij zijn gisterenavond met publiek om zich heen op de hoofdstraat overvallen door 4 gasten op een mountainbike. Gelukkig is hen fysiek niets overkomen maar Tim is wel zijn mooie opvallende gouden ketting kwijt. Maar ja, waarom ga je daar nou in Midden-Amerika mee rondlopen! Ze zijn erg geschrokken en hebben aangifte gedaan. Gelukkig konden ze hun smartphones en andere spullen behouden. Ze hoorden dat vorige week een Canadees op het strand is vermoord en ook de Zwitserse eigenaar zit liever in Cahuita dan Puerto Viego, omdat daar de laatste 5 jaar veel drugsproblemen en criminaliteit zijn. Nou staat dit deel van Costa Rica hier al eeuwen om bekend, vanaf de hoogtij dagen van de piraterij. Gelukkig zijn wij lekker in het rustiger Cahuita en extra gewaarschuwd.

Met onze 4WD rijden Youri en ik de 3 km van onze lodge naar het Parc Nacional. Daar staat een Indiaanse gids ons al op te wachten. Helaas, de zee is ons wederom niet gunstig, het is geen goeie snorkeldag. Daarom wordt ons uitje vervangen door een wandeling en een tocht naar een waterval. We zijn met veel Zwitsers in de groep.
Youri en ik voelen ons inmiddels ook niet meer toppie. De wandeling langs de zee is prachtig, wat een mooi jungle gebied zo net achter het strand! We zien verschillende luiaards, vogels, spinnen en een gele giftige slang. Dezelfde slangensoort die we gisteren bij de andere ingang van het Parc Nacional al hadden gezien. Toen hebben we de slang van 1 meter dichtbij gefotografeerd, wat achteraf niet zo wijs was. Onze Indiaanse gids legde ons nu uit dat deze slag 2 meter kan springen. Als hij een mens bijt moet hij binnen 1 uur naar het ziekenhuis voor een antigif, anders...morte.

We kunnen op een veilig stukje zwemmen in de zee, maar Youri en ik hebben hier weinig fut voor. We slenteren op ons gemak weer terug naar de uitgang van het park en rijden allemaal met de auto richting Puerto Viego naar het huis van de oom van onze gids. Die heeft een stuk land met de waterval. We dalen af, zien een prachtig zwart-groen kikkertje en ja hoor, daar istie! Een flinke waterval, met twee niveaus, We zwemmen allemaal heerlijk in het koele water.

Terug bij onze lodge blijkt Dennis al weer een stuk opgeknapt. Ik niet, 's middags ben ik mooi aan de beurt met overgeven en Youri bij het avondeten in het restaurant. Leuk hoor, vakantie in een ver land ;-). De Zwitserse eigenaar en het personeel zijn ons buitengewoon behulpzaam met thee, pilletjes en aandacht ;-). Buitengewoon aardig.
Dennis is weer zo goed als de oude.

's Avonds gaan we allemaal vroeg slapen. Morgen vertrekken we weer.