Chocoladetour in Sarapiqui en kikkerland - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Chocoladetour in Sarapiqui en kikkerland - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Chocoladetour in Sarapiqui en kikkerland

Door: Max Mouwen

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

26 Juli 2017 | Costa Rica, Sarapiquí

Youri voelt zich helaas nog niet erg lekker maar ontbijt wel. Ik voel mij weer een stuk beter. En Marit gaat nog steeds goed, en dat moeten wij mannen natuurlijk nog dagenlang horen...

Om 10.30 uur vertrekken we van deze prachtige lodge, schitterende tuin met allerlei wildlife, heerlijk zwembad en uiterst vriendelijk personeel en rijden op ons gemak terug naar Guápiles.
Onderweg licht het aankomend verkeer ons. Politiecontrole? Nee, er is een luiaard op de weg. Een tico (Costa Ricaan) vòòr ons is al gestopt en samen met een fietser helpen ze de luiaard met wat takken naar de overkant.

We kachelen verder naar het noorden, naar Puerto Viejo de Sarapiqui. He? Een havenstadje midden in de jungle? Ja, voordat er veel meer wegen en treinen waren in Costa Rica was dit de belangrijkste verbindingsroute tussen de Caribische zee en San Jose.

Om 13.00 uur checken we in bij Ara Ambigua Sarapiqui. Gelegen in een mooi jungle gebied. De tuin zit vol met kikkers, ook de beroemde met de rode oogjes.

's Middags eten we met z'n allen een grote familie pizza, normaal gesproken de helft te weinig voor 4 grote lijven maar in onze omstandigheden nu meer dan genoeg.

We boeken een chocolade tour om 15.00 uur, helaas zonder Youri want die voelt zich nog niet goed genoeg.
Bij de locatie op 4 km van onze lodge zien we een paar prachtige ara's.
Een tico, genaamd Geiner, leidt ons rond. Samen met zijn zwager pacht hij sinds 2 jaar een verouderde cacao plantage en geeft daar vooral rondleidingen aan toeristen. Op een geweldig leuke manier!

De cacao boom komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika waar de Indianen ontdekten dat de zaden van de vrucht, smakend naar lychee, veel energie gaven en het gevoel van honger onderdrukten.
Dus ze namen onderweg zaden mee in een zak en ontdekten dat deze zaden (na fermentatie gedurende 7 dagen) en droging en roostering naar cacao smaakten. Door dit te vermalen tot 'cacao likeur' en te vermengen met heet water maakten ze chocoladedrank, een heilige drank waarmee ze de goden aanbaden. Een drank die zeker niet bedoeld was voor de gewone Indianen. En knoeien met het spulletje leidde tot de dood.
Toen de Spanjaarden arriveerden met al hun harnassen, zwaarden en paarden dachten ze dat het goden waren en schonken hen direct hun heilige goedje. De Spanjaarden vonden het erg bitter en gingen er suiker aan toevoegen. En namen het mee naar Spanje.
Pas in 1849 werd in Engeland de eerste chocoladereep geproduceerd. En ook Van Houten noemde Geiner, als degene die voor het eerst de cacaoboter er echt uit haalde door meerdere malen en langdurig de cacao likeur te malen.

"https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Houten_(chocoladefabriek)"

Een mooie uitleg in historische context en de nodige humor. En met veel proeven gedurende alle stadia van de chocolade productie.
Geweldig leuk en leerzaam. En inderdaad kregen we een erg volle maag!
Nu komt 60% van de cacao uit Ghana, Ivoorkust en Nigeria, 20% uit Indonesie en Madagaskar en slechts 20% uit het gebied van oorsprong, Amerika.

's Avonds eten we in het restaurant van de lodge tussen heeeeeel veel Nederlanders en speuren en vinden we veel mooie kikkertjes in de frog garden.

Mooie dag zo!