NP Corcovado, o.a. dode en levende walvissen - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu NP Corcovado, o.a. dode en levende walvissen - Reisverslag uit Ojochal, Costa Rica van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

NP Corcovado, o.a. dode en levende walvissen

Door: Max Mouwen

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

06 Augustus 2017 | Costa Rica, Ojochal

06.30 uur op en na een ontbijt om 07.15 uur op pad. We rijden via Palmar Norte, waar het ons helaas niet lukt om colones te pinnen, naar Sierpe. Daar ontmoeten we gids Rabe van Sierpefrogs.
Na het dokken van $90 pp gaan we een boot op en scheuren over brede rivieren door een bijna niet bewoond gebied in 45 minuten naar open zee. Daar gaan de zwemvesten aan en giert de 250pk ons door de branding heen en gaan we de open zee op. Het is een vlakke zee en Marit ziet als eerste 2 parende schildpadden, drijvend op de zee. Dat kan wel 2 dagen duren, vertelt Rabe! We zien 2x een vliegende vis zijn hobby uitoefenen, ze vliegen echt snel.

Bij het San Pedrillo Ranger Station stappen we uit de boot. Rabe wijst ons op een krokodil in de zee met een hap van een walvis in zijn mond. 'Daarom is het beter hier niet te zwemmen.' En we zien pelikanen die volop naar vis aan het duiken zijn.

We steken een rivier over en hiken ruim 2 uur, waarbij onze gids ons op allerlei dieren wijst; agouty's, brulapen, ara's, een familie neusbeertjes, vleermuizen. En allerlei soorten vogels. Ook vertelt hij over de ficussen. Costa Rica telt 44 soorten en elke soort kent een wespensoort die zorgt dat de bloemen bevrucht worden. De ficus is hier vaak een wurgplant, die zijn gastheer ten volle omarmt. Er zijn, vertelt hij, ficussen bekend, die van binnen hol zijn want daar zat eens de nu overleden 'hosttree'. Geen onschuldig kamerplantje dus!
Het is inmiddels flink gaan regenen. Deels over het strand lopen we terug. We zien daar sporen van een puma en tapirs.
Doodop en drijfnat komen we terug bij de ranger lodge. Daar lunchen we en rusten we wat uit. Dennis en Youri zien een haaienvin. Nog een reden om hier niet te zwemmen ;-).
Dan doen we nog een hike van ruim een uur. Het is gelukkig weer droog, maar de trail is nu uiterst modderig. Marit loopt voorzichtig met wat hulp door. We zien een dode babywalvis in zee, waarschijnlijk te grazen genomen door orka's. De gieren zijn er wat blij mee.
Rabe en ik zoeken nog even door naar Tapirs, diep verscholen in de jungle, maar helaas...het blijft bij wat sporen.
We zien wel, naast brulapen, rode ara's. Erg leuk zo in het wild.

Dan keren we weer terug bij het ranger station. Met de boot crossen we weer de open zee op. Na 15 minuten zien we een groep dolfijnen! De kapitein vaart behoorlijk wat rondjes en de dolfijnen genieten van onze boeggolf. Soms springen ze met z'n drieën uit het water. Super!

Tegen Rabe zeg ik voor de grap 'and now the whales!' en direct wijst hij 600 m naar voren waar een walvis meerdere keren uit het water springt!!! De boot scheurt ons er naar toe en daar aangekomen blijkt het een moeder bultrug met baby te zijn. We volgen hen vanaf zo'n 100 m gedurende 10 minuten. Helaas springt ze nu niet meer uit het water. Een 800 m verderop zien we nog een bultrug. Check!

De speedboat brengt ons weer naar de riviermond en vervolgens varen we terug door het mangrovebos. Rabe vertelt er nog eea over en wijst ons nog op 2 luiaards.
Moe maar voldaan zijn we 16.45 uur weer terug op de kade van Sierpe.

In 40 minuten rijden we weer terug naar onze lodge. Daar eten we vanavond ook en spelen we zoals altijd weer ons spelletje hartenjagen.

's Nachts worden Marit en ik wakker van een flinke hoosbui.