Prachtige, barok- en parkrijke stad - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Prachtige, barok- en parkrijke stad

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

15 Juli 2019 | Oostenrijk, Wenen

We staan op met prachtig weer en zo zal het dagenlang blijven. Hoera! Na het ontbijt fietsen we in 30 minuten naar Prater. Dit is was ooit een keizerlijk jachtgebied en nu een permanent attractiepark. In 1897 is hier een reuzenrad gebouwd, de oudste ter wereld. Het is 10.00 uur, de attracties gaan zojuist open. Zo ook een mega grote zweefmolen, die wij alledrie te gedurfd vinden. De attracties zien er allemaal erg leuk uit.

We rijden door naar het centrum. Dat bestaat uit allemaal grootse gebouwen in Barokke stijl. Wenen blijkt zo mooi als haar reputatie aangeeft. Langs het centrum fietsen we langs een grote kerk en dan naar Belvedere, een Barok paleizencomplex met een prachtige tuin. Het Untere Belvedere was het zomerverblijf van Eugenius van Savoye. Gebouwd en ontworpen in slechts 2 jaar: 1714-1716. Dit geld ook voor de Obere Belvedere: 1721-1722. Dit laatste diende als bibliotheek, als onderkomen voor de kunstcollectie en voor vorstelijke ontvangsten en hofceremonies. De rijkdom van de Habsburgse periode spat er vanaf.

We fietsen terug naar het centrum en bezoeken na een lunch in een bistro (Youri neemt de beroemde Wiener Schnitzel) de Stephansdom, een giga rooms-katholieke kerk die zijn oorsprong heeft in 1147. We wandelen wat rond. We vinden de zaak met moeite, maar besluiten geen sacher torte te halen bij Café Sacher, de geclaimde uitvinder van deze bekende taartsoort.

We fietsen verder rond, maar Youri is wel klaar met dit onzinnige fietsen. Het is warm.
We rijden langs de Hofburg, ook weer een prachtig paleis; de voormalige winterresidentie van de Habsburgers. En waar tegenwoordig de bondspresident van Oostenrijk zetelt, en tijdelijk ook het parlement tijdens de verbouwing van het parlementsgebouw. Daarna passeren we de nationale bibliotheek, ook weer een prachtig gebouw.

Wat is het toch met die Habsburgers. Van 1438 tot 1806 behoorden bijna alle keizers van het Roomse Rijk tot het huis Habsburg. Ze regeerden eeuwenlang over Oostenrijk, Bohemen en Hongarije. In de 16e en 17e eeuw ook over Spanje en Portugal. En in de 19e eeuw ook over Toscane en andere delen van Noord-Italie. En van 1482 tot 1581 ook over de Nederlanden en tot 1795 ook over de Zuidelijke Nederlanden. Via slimme huwelijken werd het de heerschappij uitgebreid en gehandhaaft. De laatste keizer was Karel I, die zijn vader Frans Josef I die 51 jaar regeerde, opvolgde, regeerde slechts van 1916 tot 1918. WOI maakte een einde aan de macht van de Habsburgers.

We drinken nog een heerlijke lassi en fietsen dan terug. We splitsen wel. Marit en Youri fietsen direct terug naar de camping. En ik bezoek het museum van Sigmund Freud. Zijn levensverhaal is indrukwekkender dan het museum zelf.
De Joodse familie Freud kwam oorspronkelijk uit Tsjechië. Vader was wolhandelaar. De familie vertrok naar Leipzig in 1859 maar kreeg geen woning toegewezen. Toen is het gezin doorgetrokken naar Wenen. Daar kwam de uitstekende student Sigmund tot wasdom. Eerst als zoöloog. Daarna als doctor in de geneeskunde. Hij verdiepte zich in hysterie, die Freud niet fysiologisch maar psychologisch verklaarde vanuit trauma’s op het gebied van seksualiteit. En daarom het onderbewuste indook via de toen revolutionaire hypnose. Hij analyseerde zijn eigen dromen. Zijn boek “Traumdeutung” wordt beschouwd als de grondlegging van de psychoanalyse.

Een half jaar na de inval van de Duitsers in Oostenrijk in 1938 wist de Joodse Freud dankzij zijn connecties via Parijs, en met een belastingbetaling van 25% van zijn vermogen, met zijn familie te vluchten naar Londen. Daar stierf hij als kettingroker aan longkanker in 1939.
Zijn huis en praktijk in Wenen wordt gerenoveerd, en daarom is het museum tijdelijk verplaatst naar een paar panden verderop. Behalve wat persoonlijke bezittingen en het meubilair van zijn wachtkamer is er niet veel. Het meeste van zijn bezittingen zal zich in het Freud museum in Londen bevinden.

Onderweg terug haal ik boodschappen. We koken op de camping een maaltijd. ’s Avonds doen we weer een spelletje.