strandwandeling Holbox, Valladolid en Chitzen Itza - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu strandwandeling Holbox, Valladolid en Chitzen Itza - Reisverslag uit Valladolid, Mexico van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

strandwandeling Holbox, Valladolid en Chitzen Itza

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

06 November 2019 | Mexico, Valladolid

Brakke nacht gehad. Te vroeg gaan slapen. Marit heeft vannacht maar foto’s zitten bewerken. En ik kreeg last van mijn darmen.
We gaan er maar vroeg uit. Om 07.15 uur gaan we het strand op richting het oosten. Zalig weer! We komen bij een stroompje en durven het aan om over te steken, er leven namelijk ook krokodillen op het eiland. Mooi hier, maar niet super idyllisch. We draaien en waden terug en zien opeens een groepje flamingo’s op 60 meter afstand. Cool! Op de terugweg nemen we een duik in de zee, en alsof het zo moest zijn, scheren de flamingo’s precies boven ons naar een andere plek!
We ontbijten weer in het pension en checken uit. Met een golfkar verslepen we onszelf en onze veel te zware koffers naar de haven, kopen een ticket en varen 10 min later om 11.30 uur al uit terug naar Chiquilá. Met een snellere boot dan de heenweg. Rond 12.00 uur zijn we er al weer. Auto ophalen en we toeren de saaie provinciale weg op. Het landschap hier is zeer eentonig. De natuur is helaas niet overweldigend. Ik vraag mij af waarom hier eigenlijk geen apen en luiaards leven, zoals in Costa Rica.

In 2.5 uur rijden we naar Valladolid, een stadje in het binnenland. In 1543 door de Spanjaarden gesticht op een plek bij een lagune aan de kust waar het veel te heet was met teveel muggen. In 1545 daarom verplaatst naar de huidige plek op een Mayastad. De Spanjaarden onderdrukten de Maya’s enorm. Dit leidde tot een opstand in 1847 waarbij de Maya’s de Spanjaarden versloegen, verjaagden en uitmoordden. Pas in 1901 eindigde deze oorlog.

Marit heeft een bungalow geboekt op de Xkopek camping + bungalows. Met stortregen komen we aan. We checken in in een bungalow en rijden direct in 45 minuten door naar een van de 7 wereldwonderen, Chitzen Itza. Dit was ooit een van de grootste Mayasteden, gevormd in de 7e, 8e en 9e eeuw, en hoofdstad van de regio. Vanaf de 13e eeuw raakte de stad in verval en werd er niets meer bijgebouwd.
In 1843 is de stad herontdekt, en gek genoeg bleef het gebied privé-bezit tot 2010. Nu is het van de Mexicaanse overheid en een Unesco-locatie.

Het is een drukte van jewelste, ook in het laagseizoen. De piramide van Kukulcán trekt gelijk alle aandacht. Schitterend! Aan 4 zijden 91 treden omhoog + het bovenste plateau waar een tempel op stond = 365 dagen. Als je er voor staat en klapt komt een rare vorm van akoestiek vrij. Een nog specialer schouwspel is de equinox; in juni en september is er lichtval gedurende 45 minuten precies zo dat de slangen lang de trappen oplichten. Er staan filmpjes hierover op Youtube. Het is er dan megadruk.
Ook het pelota speelveld is erg indrukwekkend. Hiervan zijn er maar liefst 8 en de grootste, tevens van heel Mexico, is ook prachtig. Ook hier een bijzondere akoestiek.
Waar is de tijdmachine!? We wandelen langs de vele tempels. En er is de Groep van 1.000 kolommen’, een super groot gebouw waarin in 1926 een tempel werd ontdekt die gewijd is aan Chaac, een Mayagod. En natuurlijk Het Platform van Skeletten, waarop de hoofden van geofferde mensen werden getoond.
We wandelen vrij snel rond, het gaat al schemeren en, een voordeel, veel bezoekers zijn al vertrokken. We zien onze eerste cenote, een van de vele zinkgaten in het landschap van Yucatan.
Supervet om dit te bezoeken!

We rijden terug naar Valladolid en bezoeken het Spaanse centrum met een grote kathedraal en een prachtig vierkant plein. Daar eten we bij een restaurant met alleen maar toeristen een mayaschotel.

Terug in Xkopek camping en gaan al om 21.30 uur naar bed.