Strand-auto-weg, Gran Cenote en gegrilde cactus - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu Strand-auto-weg, Gran Cenote en gegrilde cactus - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Marit, Max, Dennis en Youri Mouwen - WaarBenJij.nu

Strand-auto-weg, Gran Cenote en gegrilde cactus

Blijf op de hoogte en volg Marit, Max, Dennis en Youri

09 November 2019 | Mexico, Tulum

Vanochtend gaan we eerst naar het strand. Ruim 10 minuten met de auto. We vinden een prachtig strand en nemen een heerlijke duik. Erg warm al! Marit fotografeert een groepje op vis duikende pelikanen. Prachtig. Dan gaan we weer terug. Bij de strandweg aangekomen, “Marit, onze auto is weg!”. Aha, daarom hoorde ik vanaf het strand 2x een politiesirene… Die zal wel weggesleept zijn. We lopen het naastliggende hotel in om raad. Iemand helpt ons zeer vriendelijk. Ja, op die plek mag je niet parkeren, zegt de meneer, en je kunt het beste een taxi nemen naar het politiebureau op de weg terug naar Tulum. Ok, het is niet anders. Met de taxi naar dat politiebureau.
Bij het politiebureau vertelt de vriendelijke beambte dat wij op een invalidenplaats stonden. Er stond inderdaad wel een bord, maar ik ging er vanuit dat dat gold voor de plek achter het bord, niet ervoor waar ik de auto geparkeerd had. Dit leggen we uit. Dit begrijpt de goede man, dus we krijgen 50% korting op de boete. Nu 645 pesos, ca 30 euro. Foutje bedankt. Moeten we wel eerst onze legitimatie laten zien en de boete betalen om vervolgens ergens anders onze weggesleepte auto te halen. Wij met een taxi naar ons hotel om legitimatie en pesos op te halen. En weer terug naar het politiebureau. Daar handelen we het zaakje af en nemen een taxi naar de plek ver buiten Tulum, waar onze auto moet staan. In 15 minuten zijn we daar. Zo, alsnu, hier de papieren, mag ik mijn auto terug? Nou meneer, u moet eerst 3.500 pesos betalen! Da’s bepaald geen fijn bedrag, ca 175 euro! Pff. En erger nog, waarom heeft niemand ons dit verteld want zoveel pesos hebben we natuurlijk niet bij ons! Ik ga uit mijn plaat. En hoe komen we dan weer bij een geldautomaat?! Ze willen ons brengen, maar dat kan nog een half uur tot uur duren. Of een collectiva (busje dat overal stopt). Ja lekker zeg, mijn auto staat gewoon achter het hek! Ik stel via Marit voor, die het met haar Spaans hier goed redt, dat Marit hier blijft, ik mijn paspoort en/of de fotorugzak achterlaat en met de auto op en neer ga. En zowaar gaat de jongeman er mee akkoord. Ik weer heen en weer naar Tulum en 30 minuten later ben ik er weer met de benodigde pesos. Duur vakantiedagje zo maar het is niet anders.

In Tulum lunchen we bij een tentje. Daarna gaan we naar de Gran Cenote, een van de vele zinkgaten hier in het kalksteenrijke Yucatan. En deze is, net als vele andere cenotes, volgelopen met regen- of grondwater zodat je er kunt zwemmen en zelfs kunt snorkelen! Gran Cenote ligt 3.7 km van Tulum af. Om onverklaarbare reden mag het statief niet mee naar binnen. Gezellige drukte daar. Verplicht douchen want het zoete, heldere regenwater moet natuurlijk wel schoon blijven van al die zwetende en zich met zonnebrand insmerende toeristen.
Het is schitterend om er in te zwemmen! Scholen visjes, schildpadden en grotten met vleermuizen! We zwemmen er heerlijk rond. De temperatuur is verkoelend op zo’n warme dag.

In het hotel terug relaxen we wat. Daarna eten we in een druk Mexicaans restaurant. Marit neemt fajitas de pollo, ik een gegrilde cactus (geen bijzondere smaak, nee geen stekels…) en een burrito. Dan lopen we een rondje door het centrum van Tulum. Best wel weer druk. Veel gezellige restaurant, veel souvenirshops. Er wordt gebasketbald en gevoetbald door de Mexicanen. Goeie vibe, heerlijke temperatuur zo ’s avonds.

• 10 November 2019 - 20:26

Bas:

Ik weet dat het moeilijk is, maar vergeet het hele vervelende voorval, ander verpest het je vakantie. Je denkt toch wel eens: waarom houden ze niet wat meer rekening met vergissingen van toeristen.
    Moet je kijken wat je moet betalen als hier je auto wordt weggehaald of als je een wielklem krijgt.
    Veel plezier de komende week!